[ad_1]

محققان مرکز توسعه استراتژیک فدراسیون روسیه عواقب ادغام دانشگاه های روسیه را ارزیابی کردند

کارشناسان مرکز راه حل های مدیریت پیشرفته دریافتند که ادغام دانشگاه های روسیه به طور کلی تأثیر مثبتی در کار آنها داشته است. در عین حال ، در صورت ورود دانشگاه های کوچک ، موثرترین ادغام صورت می گیرد.

عکس: Donat Sorokin / TASS

عکس: Donat Sorokin / TASS

وقتی دانشگاه ها با موفقیت ادغام می شوند

ادغام دانشگاه های محلی حداقل در کوتاه مدت تأثیر مثبتی در کارآیی آنها داشته است. این نتیجه ای است که نویسندگان مطالعه “ارزیابی سیاست ادغام دانشگاه ها در سیستم آموزش عالی روسیه” از مرکز راه حل های مدیریت پیشرفته (CPMD ، RBC دارای گزارشی است) به دست آمده اند.

نتایج تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد که کارایی در دانشگاه های ترکیبی 22-27٪ بیشتر از مقایسه ترین دانشگاه های گروه کنترل بود. در عین حال ، کارایی دانشگاه های ترکیبی عمدتا در موارد زیر افزایش یافته است:

  • این ادغام شامل دانشگاه های نسبتاً کوچک است.
  • مشخصات دانشگاههای ادغام شده و همچنین مشخصات تحقیقات آنها کاملاً چند وجهی بود.
  • هیچ درگیری جدی بین گروههای مختلف ذینفعان (دانشجویان ، معلمان ، دولت ، مقامات و غیره) از دانشگاههای ادغام شده وجود ندارد.

در همان زمان ، محققان متذکر شدند که تأثیری که یافتند فقط در کوتاه مدت ثابت شد ، یعنی. برای دوره چند سال اول پس از ادغام. آنها گفتند: “در همان زمان ، مطالعات موجود در سایر کشورها (به ویژه در انگلستان) نشان می دهد که در طولانی مدت ، سطح کارآیی دانشگاه ادغام شده ممکن است به مقدار اولیه خود برسد.” CPDD همچنین اظهار داشت كه گزارش آنها فقط یك م componentلفه از تأثیر كلی ادغام ها را مورد بررسی قرار می دهد – كارآیی اقتصادی ، و سایر جنبه ها مانند رضایت معلمان و دانش آموزان از نتایج ادغام در نظر گرفته نشده است.


دانشگاه های روسیه مجاز به شرکت در امتحانات ورودی از راه دور بودند



عکس: Matteo Corner / EPA / TASS

هنگام ارزیابی اثربخشی دانشگاه ها ، عواملی مانند تعداد دانشجویان ، تعداد کل نشریات نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی Scopus و Web of Science ، حجم کل تحقیق و توسعه دانشگاه ، میانگین نمره استفاده دانشجویان از مکان های بودجه ، درآمد دانشگاه از همه منابع ، تعداد کل معلمان در نظر گرفته شد. و محققان و غیره

گروه هدف شامل 152 دانشگاه پس از ادغام ، گروه کنترل – 152 دانشگاهی که در ادغام شرکت نکرده اند ، با همان شاخص های گروه هدف. میخائیل کمین ، مدیر تحقیقات مرکز تحقیقات و توسعه استراتژیک ، به RBC گفت: “به عبارت دیگر ، هر دانشگاه جفت شد.” علاوه بر این ، عملکرد دانشگاه های گروه اول و دوم بر اساس تعدادی از شاخص ها ارزیابی شد (محققان بیشترین اطلاعات را در مورد آنها از نظارت بر اثربخشی فعالیت های م institutionsسسات آموزش عالی MIREA دریافت کردند). نظارت ، با در نظر گرفتن عوامل بسیار کوچک ، هفت حوزه اصلی را تعیین کرد که آستانه ها برای آنها تعیین شده است. اگر دانشگاهی کمتر از چهار شاخص اصلی آستانه را پشت سر گذاشته باشد ، این مطالعه بی اثر است.

چرا ادغام دانشگاه ها در روسیه اغلب اتفاق می افتد

مارک آگرانوویچ ، مدیر مرکز آمار نظارت و آموزش RANEPA ، به طور مبهم نتایج نظرسنجی را ارزیابی کرد. وی اذعان کرد که ادغام دانشگاه ها به گسترش حکومتداری موثر آن دانشگاههایی که قبلاً مدیریت ضعیفی داشتند ، کمک می کند. علاوه بر این ، چنین ترکیبی می تواند فرصتی برای تحقیقات و دوره های بین رشته ای فراهم کند ، این کارشناس افزود.

آگرانوویچ توضیح داد: “اگر موسسات آموزشی جهت های مختلفی داشته باشند ، در نتیجه ادغام منابع انسانی فقط در برخی زمینه های مشترک – مانند برنامه نویسی و ریاضیات می تواند مفید باشد.” “و اگر بعضی از آنها زیست شناس هستند ، برخی دیگر نیز فیزیکدان هستند ، بنابراین من در اینجا کاربرد زیادی نمی بینم.” به گفته وی ، ادغام دانشگاه ها اغلب “فقط یک اتحادیه فیزیکی چندین دانشگاه زیر یک سقف است ، بنابراین هیچ چیزی نمی دهد”.

پیش از این ، موضوع ادغام دانشگاه ها در مصاحبه با RBC توسط رئیس انستیتوی فیزیک و فناوری مسکو ، وزیر سابق آموزش و علوم دیمیتری لیوانوف اظهار نظر شد. وی ، مانند آگرانوویچ ، معتقد است که وحدت در صورتی معنا پیدا می کند که از نظر آموزش دانش آموزان یا افزایش سطح تحقیقات به نتایج قابل توجهی منجر شود. لیوانوف گفت: “اما وحدت به نام اتحاد لازم نیست.” “هیچ کمپینی در اینجا نبوده و امیدوارم که چنین نباشد.”

در روسیه ، ادغام دانشگاه ها برای افزایش کارآیی آنها عملی جدید نیست. بر اساس گزارش CPDD ، از دهه 1990 چهار موج اتحاد دانشگاه های روسیه رخ داده است. اولین آنها در دوره 1991-2000 سقوط کرد. در آن زمان ، مشکل اصلی موسسات آموزشی تخصص بسیار محدودی بود که در دوره اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد. موج دوم ادغام ها در سال 2006-2014 اتفاق افتاد ، زمانی که طرحی برای ایجاد شبکه ای از دانشگاه های فدرال اجرا شد که شامل ادغام چندین موسسه آموزشی واقع در یک شهر به یک شهر بود.

سومین موج بزرگترین مربوط به معرفی نظارت بر عملکرد سازمان های آموزش عالی در سال 2012 است. هدف آن بهبود کارایی دانشگاه ها است.

موج چهارم ادغام ها در سال 2014-2015 اتفاق افتاد ، زمانی که پروژه ای برای ایجاد شبکه ای از دانشگاه های برجسته در مناطق روسیه راه اندازی شد. سپس وزارت معارف و علوم اعلام كرد كه اين دانشگاه ها بر حل مشكلات اقتصادهاي منطقه متمركز خواهند بود.

[ad_2]

By kpD56

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.